Läsplatta

Kulturkolloordet för dagen.

Min läsplatta blev min läsplatta, av bara farten. Den farten är jag tacksam över för jag gillar verkligen plattan. Hen är så snygg!

Förra julens läsfrämjande present var läsplattor till barnen och då råkade det klickas hem en även till mig. Mina konservativa barn var dock halvnöjda:

”Det känns bättre i fingrarna när jag håller i papper.”

”Den luktar inte bok.”

”Jag blir tooookig. När jag pekar på ett ord byter plattan sida.”

läsplatta

Själv är jag helnöjd. I plattan ryms tegelstenar, noveller, skrivhandböcker och smoothierecept. Direktkontakt med bokhandel och möjlighet att låna från bibliotek ger en litterär frihetskänsla. Att sedan många klassiker finns för fri nedladdning är också perfekt när man är en sådan person som plötsligt får ett akut behov av att grotta in sig i Ellen Keys tankar om pedagogik eller bara måste undersöka Harry Martinssons taoistiska koppling i Aniara (dagens synopsskrivning av min barn/ungdomsbok blev väldigt filosofisk).

Vad kan man önska mer av sin läsplatta? Jo, att den var vattentät så att den kunde följa med i badkaret!

2 thoughts on “Läsplatta

Kommentera

