Läsro i juli

För mig är juli den månad då jag unnar mig läsro. En gång i tiden kunde jag läsa mig igenom dagar och nätter men så är inte riktigt livet när det levs med med familj och en hel del måsten. Nothögen inför dirigeringskursen måste arbetas igenom. Ikeakassarna med ostruken tvätt, arbetsrummet fyllt med banankartonger och sakerna som inte riktigt hanns med före semestern väntar otåligt på att jag skall se åt deras håll. De får ge sig till tåls. Jag satsar på läsron.

IMG_2776

Härliga sommarmläsroornar där frukosten förlängs med en lässtund. Vi läser olika böcker men ändå läser vi tillsammans. Fyrtiofem minuter två gånger per dag är sonens måsteläsning och första passet klaras av efter frukost. Elsa behöver inga läsmåsten. Hon har redan tagit sig igenom bokhögen som hon fick i början av sommarlovet och rotar nu bland mina böcker. En sådan fröjd att få presentera sin dotter för Toni Morrison och Charlotte Brontë. Maken är fast i en artikel om rymden.

Jag tillhör den kategori människor som trivs med att skriva och läsa i cafémiljö. Pysandet från espressomaskiner, slamret av porslin och människors samtal vid andra bord ger en ljudmatta som som jag kan sjunka ned i med en bok eller med en nyskapad karaktär. På vinterhalvåret brukar allt få ligga kvar i väskan som en önskning men i juli tar jag mig ro att sitta den där extra stunden som behövs.bok

Höjden av läsro höll jag på att krocka med när jag cyklade hem från Vallentuna stenugnsbageri. Kvinnan som promenerade gatan fram, djupt försjunken i sin pocketbok. Hon kunde konsten att unna sig läsro.

Tack Kulturkollo för blogginspiration!

2 thoughts on “Läsro i juli

Kommentera

