Hemligheter

Kulturkollo-ordet för dagen fick mig att rusa in i förrådet och rota i en låda som inte har öppnats på väldigt länge. Dagböcker, finns det något hemligare en ord som skrivits i en låsbar bok?

anne-franks-dagbok

Många är vi som har utvecklat ett varaktigt förhållande till våra dagböcker genom att möta Anne Frank. Som ung skribent minns jag att hur språket fångade mig – men så var Anne Frank nästan vuxen. Hon var tretton år. Jag var tio. Genom en dagbok skriven av en gömd flykting på en vind i Amsterdam vaknade min insikt om människans ondska; en av de viktigaste texterna i mitt liv.

Min slitna kopia av Anne Franks dagbok har lästs många gånger och vissa partier kunde jag nästan citera utantill. Det låter lite märkligt men jag var rädd att min bild av Anne Frank skulle förstöras i och med den nya, oavkortade, utgåvan. Fler hemligheter och detaljer hade kunnat förändra min barndomsbild så det var med viss oro jag valde att lyssna på Vanna Rosenbergs inläsning. Jag drabbas återigen av flickan på vinden, i den här tappningen är hon så mycket mer tonåring, argare, gladare och mer fysisk. Än en gång fångas jag av språket och förvånas. Hon var bara ett barn, tretton år.

ett-oga-rott

Jonas Hassen Khemiris debut ”Ett öga rött” har också fått återupplevas via öronen i en inläsning av Hamadi Khemiri. Halim är femton år och skriver om sitt liv i en röd skrivbok med gulddekor. Hans mål är att bli tankesultan och han är på god väg för jag skrattar och rörs till tårar över den unga pojkens reflektioner. Även i denna bok finns tematiken segregation och utanförskap likaväl som tonåringens frigörelse. Mitt möte med denna lilla dagboksroman blev en direkt förälskelse och sedan dess har jag läst det mesta Jonas Hassen Khemiri har publicerat. (Ni minns väl det öppna brevet till Justitieministern?)

Anne Frank och Ett öga rött, två lyssnarböcker som borde få följa med på alla tonårsfamiljers bilresor i sommar.

Nu åter till min egen dagbokshög. Vågar jag låsa upp dem eller skall jag satsa på vedspisen. Min trettonåring tittade lystet på böckerna men vill jag verkligen låta henne möta alla hemligheter, alla detaljer?

dagböcker

Kommentera

