Inspiration vs. avundsjuka

Min hud blir grön och jag flaxar med näsvingarna. Inspirerad? Klart som sjutton att jag blir inspirerad men samtidigt – vansinnigt avundsjuk. Efter att ha brottats med textskapande under en skrivkurs är det vissa karaktärer som biter sig fast. Då talar jag inte bara om mina egna fantasifoster utan om individer som befolkar andra skribenters inre universum. Två universuminvånare som jag har funderat mycket över är Helen Johanssons: Leonora och hjälproboten Bobo. Att kolla marknaden tillhör de där sakerna jag rutinmässigt gör när jag har lite tid över och plötsligt tittar de på mig från datorskärmen: Leonora och Bobo. Helen har klarat det hela vägen, från skiss, genom skrivkurser till utgivning på förlag. Jag blir så avundsjuk inspirerad! Nu har jag inte läst den färdiga boken än men jag vet att den är fantastisk. Låt mig presentera den med inledningen till min slutrespons från kursen:

leonora-och-glasplaneten

Nu, liksom sist jag läste om Leonora, blir jag bubblig och glad av ditt fantasifulla berättande. Konflikten är tydlig. Leonora har hamnat hos ”ondskefulla” rymdpirater. Hon har nödlandat på en okänd planet och hon vill hem. I detta avsnitt finner jag också en underliggande tematik om främlingskap och förståelse för andra kulturer. Du har gjort ett roligt och begåvat grepp att presentera ”Telluskulturen” som främmande – angeläget och viktigt!

På samma kurs hade jag Åsa Asptjärn i min grupp. När texterna började trilla in för mangling kastade jagkonsten-att-ha-sjukt-laga-forvantningar mig över texterna om Emanuel Kent. Så begåvat, så roligt och så inspirerande skrivet om en tonårig antihjälte som bara måste älskas. Lyckligtvis fanns det förläggare som också förstod storheten i: Konsten att ha sjukt låga förväntningar. Dessutom är uppföljaren på väg!

Att se hur Helen och Åsa har stretat på med sina manus; fått dem förverkligade på papper med vackra omslag triggar mig att trappa upp mitt eget skrivande (även om min hud har skiftat färg och jag andas hetsigt). Jag inser också hur mycket jag saknar den där responsgruppen för vi mejslade fram rätt många spännande figurer.

4 thoughts on “Inspiration vs. avundsjuka

    • Överhuvudtaget är skrivkurser väldigt inspirerande. Att läsa och vara delaktig i andras texter utvecklar mina egna 🙂 Roligt att du hittade hit! Välkommen!

  1. Hej Camilla! Hittade hit via Adlibris och blev så glad när jag förstod vem du var och att du kom ihåg mitt projekt från kursen på Kristianstads högskola, det var ju några år sedan. Jag minns väl den uppmuntran och konstruktiva kritik du gav mig då (har sparat den). Stort TACK! Saknar också responsgruppen, det var både kul och nyttigt. Visst är det fantastiskt att det blev en bok till sist! Heja Camilla, du kan också!
    Många kramar från Helen

    • Åh, så roligt att du hittade hit! Hoppas att det går riktigt bra för Leonora och att du redan nu pysslar med en uppföljare 🙂 Välgörade även för mitt skrivande att se hur andra texter faktiskt har nått i hamn!

Kommentera

