Empatisk kommunikation

Vrålet från övervåningen får väggarna att darra. Elsa har fått nog. Lille T kan inte låta sin storasyster vara. Hon vill ligga i sängen och läsa och han vill. Tja, busa. Halvvägs upp i trappan hör jag min dotters samlade stämma:

”När du retar mig hela tiden så orkar jag inte hålla allt inom mig och när jag inte orkar hålla allt inom mig – tycker jag att du är dum!”

Lillebror blir alldeles tyst en lång stund.
”Även om du inte håller så älskar jag dig.”

Någon sa till mig att barnen är färdigfostrade när de börjar närma sig tonåren. Själv har jag långt kvar – får nog be mina barn om coachning i empatisk kommunikation.

Kommentera

