Hur går julens sånger?

När jag var barn förstod jag inte riktigt relevansen i sångtexterna till julens lekar. Havreskörd, små grodor och karuseller har väl ingenting med julen att göra? I logikens namn tog jag (liksom många andra svenska barn) bort det enda vintriga inslaget i julleksrepertoaren och sjöng glatt: ”räven överraskar grisen”.

E lärde mig en vacker adventssång för några år sedan. Även den hade genomgått en textlig transformation:

Vi tänder ett ljus se’n tänder vi två.
Det tredje vi tänder så gärna.
Men när vi tänt fyra vad händer väl då?
Jo, då tänder Gud en hjärna!

Åh, vad jag önskar att det är min hjärna som får tändas i år!

 

5 thoughts on “Hur går julens sånger?

  1. Julsångerna är verkligen inte lätta att förstå för barn. De är ju fulla av gammaldags ord och uttryck. Ibland förstår man ju knappt själv vad de betyder 🙂 Det märks att det blir mest till att memorera orden för de små ibland!

  2. Spader madame: Hahaha, så där känns det ibland men visst är det härligt när det händer. I bland tänds det ju lite ljus här och där…

    2 Barnsmamman: Och ändå är det så att så mycket av språklärning går rakt in genom sångerna även om det är något som memoreras in.

    Lotta: Jag hoppas verkligen det. Skulle behöva lite extra hjärnkraft i år…

Kommentera

