Barnets rättigheter i vardagen

Någoting blev fel, helgalet, urdumt, totalknas.
Jag var inblandad men kunde inte förstå problematiken – alls.
I min värld hade vi en lek på gång, en riktigt rolig en.

Lille T:s steg var hårda och snabba när han rusade iväg.
Jag drog ut honom där han gömt sig under sybordet:
”Lilla vän, vad hände – förklara!”
”Låt mig va’!”

Vilka känslor rasade i min son, ilska, ledsenhet, förlägenhet, frustration?
”Låt mig va’!”
”Men…jag märker att du känner något men jag förstår inte. Vi skulle leka…”
”Igår sa du att vi skulle oväsnas för att man skall lyssna på barn och nu säger jag:
LÅT MIG VA’!”

Det gäller att lyssna varsamt – med lyhördhet.

Hur lyssnar du?

Andra som skriver om: , ,

3 thoughts on “Barnets rättigheter i vardagen

  1. Jag försöker både lyssna och förstå, men det är inte så lätt alltid. Jag försöker också sova för att orka vara snäll, äta för att orka lyssna. Och knapra vitaminer för att orka vara kreativ, öppen och framförallt lyhörd. Jag sippar friskluft för att orka leka, och ändå är det Lilleman som ger mig mest energi av allt. Lite lustigt hur en och samme lille man kan både ge och ta så mycket på samma gång 🙂

  2. 2BarnsMamma: 🙂 Ja,och det är en bra sak att känna till. Hoppas att du också hae en skön helg!

    Knaada: Fint skrivet! Jag känner igen mig så väl!

Kommentera

