Böcker och drakar

St Göran och draken är en härligt mustig helgonlegend. Där finner vi drakar, prinsessor, riddare och brutala mord. Den tappre riddaren Göran låter fortfarande höra tala om sig som skyddshelgon för scouterna, staden Moskva och det spanska landskapen Katalonien. Icke att förglömma är den fantastiska ekstatyn från 1400-talets slut som finns att se i Storkyrkan här i Stockholm.

 

Den omtalade riddaren slutade sina dagar i Spanien. Kanske är det därför han firas lite extra där. På helgondagen den 23 april minns man St Göran genom att ge en bok till någon som står hjärtat nära. Om känslorna är besvarade får bokgivaren en ros i gengäld och det som sker därefter blir förhoppningsvis vacker poesi.

Den 23 april 1616 sägs också vara dödsdagen för tre litterära berömdheter: Miguel de Cervantes, William Shakespeare och Inca Garcilaso de la Vega.

 

Dagen idag är en bra dag för att läsa en bok. Fira världsbokdagen!

Jag firar genom att lägga till en ny kategori i min blogg: barnkultur. Om barn får möta kultur ges de en möjlighet att blomma – som rosor.

Läs legenden om St Göran

Andra som skriver om: , ,

5 thoughts on “Böcker och drakar

  1. Hej du! Vi verkar vara på samma våglängd – sol och en bok så är livet toppen. Lustigt nog skrev jag om St Göran och drakar igår…(I ett annat forum) Och så ramlar jag in hos dig med draktema direkt idag.
    Märkligt. Jag måste genast leta reda på en bok att ge bort – och hoppas på att jag får en ros! Ha det gott!

  2. Håller helt med om det sista. Barn och kultur och allra helst böcker, det är lika med jipiiii!, tycker jag. Världsboksdagen, härregud, det har jag helt missat, men så har jag varit begraven under högar med jobb också. Hoppas boken du läser är bra!

  3. Markattan firar bokens dag hela tiden, just nu i två versioner. De som man kan läsa och den som man kan sitta under och njuta av all grönska från.
    Böcker är livet och hade jag inte dem bleve jag nog lite knäpp, are är inte aktuellt här…

    Markattan

  4. Alba: Så där är det ibland – ett möte. Hoppas att du fick en ros 😉

    Speja: Såg att du inventerat klart, skönt! Jag har just avslutat den omtalade ”Vindens skugga”. Jag hade lite för höga förväntningar men jag saknar huvudpersonerna nu när boken är slut.

    Markattan: Det är rätt.Fira boken varje dag och behåll förståndet 🙂

    Embryo: Att få en kommentar av min favoritbloggare, i kategorin språkglädje och poesi, just på världsdbokdagen är en ära! Fortsätt du att fäktas med väderkvarnar. Jag tror på dig, yo!

Kommentera

