Värsta språket

Hämtat barn, lekt med barn, lagat mat till barn, diskat, borstat tänder, krånglat med pyjamaser.
Jobb som väntar. Mamman är trött.

”Nej barn, jag kan inte sova med er ikväll.”
”Snälla…”
”Det går inte och förresten skall ni upp skittidigt i morgon så: sov nu!”
Två barn tittar på mig och nickar förstående. Lampan släcks och barn får pussar. På vägen ut ur rummet hörs dotterns viskande från överslafen:
”Så där får du aldrig säga Lille T”
”Hurdå?”
Skit, det låter hemskt, som en svordom”
”Ja, jag lovar.”

Och där svor mina barn eden till språkpolisernas heliga förbund.

Andra som skriver om: , ,

7 thoughts on “Värsta språket

  1. Det är bra att de små vet hur det ska vara. Jag glömmer mig ideligen och säger ”skit” och får genast bannor om barnbarnet hör det. Hur hon tuktar mig om jag lägger upp fötterna på soffbordet ska vi bara inte tala om…

  2. Hej! Tack för era kommentarer! Jag har somnat efter nattningen i två dagar nu… Så bra gick det med min ambition att skriva varje dag 🙂
    Jag har ialla fall inte åkt till Mexico igen. (Syftar på det sista inlägget i min blogg före mitt tvååriga blogguppehål.)

    Ha det gott!
    Mifflan

Kommentera

