Fingerramsor?

Forskning har gjorts om svenskars tidiga läsvanor och det faktum att vi är ett folk som använder barnramsor i en levande tradition.

Det finns fingerramsor, rida-rankaramsor, kittelramsor, nonsensramsor, kroppsdelsramsor, skämtramsor. Icke att förglömma är alla räkneramsor och klappramsor som florerar på skolgårdarna.

Vilka är dina bästa ramsor?

Jag har inga fina priser att utlova men däremot skickar jag gärna ett worddokument med bloggläsarnas samlade ramsor till er som skickar in. Lämna din ramsa i kommentarfältet eller använd mail-möjligheten uppe i det högra hörnet.


Andra som skriver om: , ,

20 thoughts on “Fingerramsor?

  1. Jag kan inte hålla mig utan lämnar den första ramsan själv 🙂
    Här kommer en skämtramsa. Man pekar på barnet och på sig själv, gör lite mangelrörelser med händerna och nyper i näsan:

    Min mor och din mor manglade i lag.
    Då sa din mor till min mor:
    Det är näshuggardag!

  2. Jag kan nog bara: Spring efter vatten, spring efter vatten… ös i…. ös ur. (När man byter blöjor och ”springer” med barnets ben.

    Jag tror nog att jag mest sjöng sånger för mina barn. Den jag alltid sjöng när jag ammade och sövde dottern – hörde jag sen inte på många år, inte förrän hon blev mamma… då blev jag lite rörd.

  3. Min favoritramsa är en som jag fick lära mig på en förskola i vikarietidernas begynnelse (2006-ish). Den ska klappas (första halvan på knäna och andra halvan handflata mot handflata) och används för att muntra upp/vilseleda barn som är ledsna efter att de har slagit sig. Gör så här:
    1. Sätt på ett plåster på det skadade området
    2. Skin snabbt upp som en sol och titta barnet rätt i ögonen
    3. Säg följande ramsa
    PLÅSTER PÅ!
    KLAR ATT GÅ!

    Det kan verka larvigt men min erfarenhet är att den funkar nästan skrämmande bra…

  4. Jag är urdålig på ramsor.
    Kan bara den här med fingrarna:
    Tummetott, slickepott, långeman, lilleman och lillavickevire.

    Mjölkpaketet är med för att visa hur stor tobleronen är *ler*.

    strömma

  5. Oj, ramsor, det hade vi hur många som helst när barnen var små. Men nu verkar jag ha glömt alla! Man måste kanske ha en bebis i knät för att komma ihåg?
    ”Springa efter vatten” var alltid populär. Och den här:

    ”Det kommer en vandrare genom skogen (gå med fingrarna genom barnets hår)
    Han går fram till dörren och knackar på (knacka på pannan)
    Så kikar han in genom fönstret (spärra upp barnets öga mjukt med fingret)
    Och går in genom dörren (stick försiktigt in fingret i barnets mun)
    Aj aj aj vad lilla hunden bits! (låtsas bli biten och dra ut fingret)”

    Sen kommer jag bara på sångramsor, som Bloggblad här ovanför. ”Rida rida ranka”, ”Prästens lilla kråka”, ”Min häst den lunkar” och andra roliga gungiga.

  6. Anonymous häruppe, det var jag! Och nu kom jag på en till, den gamla tåramsan om grisarna. Man nyper i varje tå från stortån, och sen får springer fingrarna från lilltån upp till magen:

    ”DEN lilla grisen gick till marknan
    DEN lilla grisen stanna hemma
    DEN lilla grisen fick rostbiff
    DEN lilla grisen fick inget
    och DEN lilla grisen sprang hela hela vägen hem!”

    Det där med rostbiffen är lite bisarrt kanske, men så är det ju en engelsk barnkammarramsa 🙂

  7. Oj jag som arbetat på förskola hur länge som helst…fick total black out:)
    Knacka på dörren (pannan) vrida om nyckeln (näsan)torka sig på mattan (dra med fingrarna på läpparna) varsågod och stig in (gör gåsteg med fingrarna in i munnen)
    Eller fem små apor hoppade i sängen och….jag får inte plats här:)

  8. Livet är en strid. Striden är en kamp. Kampen är en häst. Hästen är en dragare. Dragaren är ett stadsbud. Stadsbudet är en knöl. Knölen är en potatis. Alltså är livet en potatis.

    Och potatisen kan ju användas till det mesta. Så nu gäller det att fylla livet och göra det till det du vill och önskar.

  9. Hej!
    Så roligt, det trillar in ramsor för fullt!
    Hoppas att fler av er letar i minnesgömslena.
    Här kommer en som är lite ”påskig”.

    Finger eller tåramsa:
    Den hönan värpte ägget.
    den hönan knäckte ägget,
    den hönan stekte ägget,
    den hönan åt ägget (här kan man låtsas mumsa på fingertoppen om man vill…)
    Den stackar’n som blev kvar- fick bara ett litet skal.

  10. Jag är ledsen, fingerramsor är jag urusel på så jag kan inte bidra. Mina stackars barn utsattes för hela sagor redan från ”början”, hm, undrar om de tagit skada…

  11. Vilket kul initiativ! Dessvärre är jag själv jätte dålig på rim och ramsor – men är en flitig användare av olika barnböcker på just det temat. ”Pelle plutt” är en favorit här hemma för tillfället, tidigare var det en liten mus som letade hus… Så roligt att se hur barnen är med och har roligt när man leker/läser dessa ramsor. Sedan finns det en ramsa som min farfar brukade berätta som börjar med tårna och slutar med ett finger i ”vällingsäcken” (magen) önskar så att jag fick den återerberättad av någon, men tror det är en lokal/regional ramsa då den måste läsas/sägas på dialekt för att rimma.

    Trevlig kväll!

  12. Fem små apor hoppade i sängen
    en ramla ner
    och slog sitt lilla huvud.

    Mamma ringde doktorn och
    doktorn svara:
    inga små apor i sängen får vara!

    Fyra små…
    tre små..
    två små…
    en liten apa…

    en liten mamma hoppade i sängen
    en liten mamma ramla å slog sitt lilla huvud
    apbarna ringde doktorn å doktorn svara inga mammor i sängen får vara….
    den här älskar min nellie.
    må gott

  13. Jag är hungrig sa Tummetott
    Vi går till skafferiet sa Slickepott
    Vi tar Långeman med för han når upp.
    Törs vi det sa Gullebrand
    För lilla Vickevire kan skvallra.

  14. Tåtisse, fotbisse, benborre, knäknorre, lårveck och liten vällingsäck.
    Samtidigt som man läser ramsan tar min i tårna, foten, underbenet, knät, låret och sist klappar man på magen (vällingsäcken).

  15. Jag forstätter själv att fylla på listan:
    Här kommer en som passar till julen. Tummarna är tomtar och sedan gör man som ramsan ”säger”.
    Jag har sytt två små fingerluvor i fleece men det går lika bra utan.

    Här är tomte röd
    här är tomte blå
    båda har sina luvor på. 
    Tomte röd kan nicka
    Tomte blå kan vicka
    Tomte röd kan gömma sig
    Tomte blå kan klämma sig.
    Här är tomte röd
    här är tomte blå,
    nu är det
    dags att gå.
    HEJDÅ!!!

Kommentera

