…—…

De bruna linnebyxorna var så söta. Den randiga jerseytröjan med puffärm och en liten rosett var alldeles bedårande.

Min dotter är rosenrasande.
”Måste jag alltid se ut som en pojke!”
Efter att ha tittat länge och väl i spegeln konstateras att det finns en viss flickighet i tröjans puffärm och linnebyxans lilla dekorationsspets.

”Byxorna är för stora! Titta här dom trillar ju ner!”
Tårarna sprutar och familjens mamma tar ett djupt andetag för att samla lite mod – tålamod.

Vi har många skärp men idag vill de inte komma fram.
E gråter och T gråter för att hjälpa sin syster.
Tiden går och vi borde ha varit på dagis för länge sedan.

Skärpet är på plats.
Tårarna är torkade och lille T har somnat.

”Men mamma, byxorna är för långa!”
E gråter och T gråter.
Tiden går och vi borde ha varit på dagis för länge, länge sedan.

”Visst gumman, du kan åka i vagnen. Jag bär T”
Min dotter har gjort de största eftergifterna.
Kläderna är på.
Vagnen får vara hennes – en stund.
”Ser du, det är härligt väder idag.”
”Jag vill inte se någon sol.” Muttrar E och drar ner suffletten så långt det går.

E’s dagisbästis kommer skuttande:
”Hej, var är E!”
Upp flyger suffletten och fram hoppar en glädjestrålande flicka.
”Här är jag! Titta på mig. Jag har nya, fina kläder.”
E snurrar några varv framför sin vän och sedan springer de iväg över dagisgården.

”E!” Ropar jag efter henne ”Skall jag inte vika upp dina byxor?”
Min dotter skrattar och vänder sig mot mig.
”Nej mamma, det behövs inte. Byxorna är inte för långa på dagis. Titta, lagom långa!”
Hon snurrar några varv till.

Kvar står en svettig, okammad och lite tålamodsprövad mamma
Hon undrar om någon kan förklara världens gång.

9 thoughts on “…—…

  1. Ohh, vad dessa klädstrider är tråkiga. Jag köpte nya, fina byxor till storasyster när vi var i Kungliga hufvudstaden i slutet av mars. Hon har använt dem en gång… under hot… ”Om du inte har på dig dom idag tänker jag inte köpa fler byxor till dig”… typ… De ligger där de ligger och nu är det shortsväder… fast då var t-shirten ful och shortsen inte sköna… aldrig är det bra. Arghh!!

  2. Vår femåring ville heller aldrig ha något som vi köpte, det gamla var bäst. Men sakerna fick ligga en vecka, ibland en månad på något synbart ställe och när han gått omkring och tittat på dem så satte han till slut på sig dem utan knot. Idag accepterar han allt. Det är nog en åldersgrej, det där. För treåringen är ganska noga med sina kläder och kan reagera ungefär som din flicka. När han blir sedd av någon annan är det okej igen.

  3. Och värre lär det bli… mest minns jag striden om cykelhjälm. Hon vann = slutade cykla… Och nu när hon flyttat och fått cykelavstånd har hon köpt cykel OCH hjälm. Helt självklart… 17 år efteråt…

  4. Klok mamma, som lät lilla tjejen vara i kontroll! Sånt minskar risken för återfall har jag märkt. Bra för dom som i likhet med dig har självkontroll att utöva:)

  5. Hihi, de är bara för underbara…Min treårige son vägrade ta på sig ljusblå strumpor ena dagen för att de inte var ”coola” som svarta strumpor…Hans mamma ställde sig och tvättade svarta strumpor på kvällen för att mota f-n i grind till dagen efter. På morgon skrek sonen i tio minuter för att SVARTA strumpor inte var coola längre…*s*…Jag tror att man får barn för att stärka sitt tåalmod, vad tror du?..*kram*

  6. Arvingen var bedrägligt fridsamt lagd när det gällde kläder som barn. Se’n kom allt på en gång i tonåren. Arvingen blev punkare. Spektakulärt och totalt genomfört.

  7. Oj, så många kommentarer! Jag har handlöst slängt mig in i jobbvärlden så jag har inte hunnit svara er.

    Klädstrider är tydligen ett vanligt inslag i familjelivet; poliser, nudister och punkare…allt skall vi försöka förhålla oss till.
    Cykelhjälmen är faktiskt, än så länge, tuff. Det är vi glada för.
    Som någon vis pappa sa: ”Var glad om barnen blir anarkister – då blir tonårskläderna billiga!”

    Tack för att ni delar med er av era erfarenheter. Det är roligt att läsa!

Kommentera

