Sofferemit

”Nu är jag arg på dig mamma!.”

Min dotter är arg. Hennes ögon är kolsvarta av all ilska.
”Jag är så arg att jag tänker bo bakom soffan!”
E krånglar in bakom vardagsrumssoffan och jag hör hur hon ligger där och morrar.
”Men Stumpan, vill du inte ha en filt att ligga på? Det är kallt och dammigt bakom den där soffan.”
”Jag vill inte ha n å g o n t i n g! Mina leksaker kan ni ge till Lille T”
”Men lilla vännen. Du skall väl inte stanna där för alltid?”
”Jo jag skall alltid vara här. Om ni flyttar härifrån tänker jag stanna kvar och bo bakom soffan hos en ANNAN familj.”
…..

”Mamma, nu gråter jag också!”
Ett litet huvud tittar upp bakom soffan.
”Titta på mig, det kommer tårar.”
”Jag gråter när jag tänker på hur mycket jag kommer att sakna dig – när jag bor hos den andra familjen!”

Vi får ha kvar vår dotter ett tag till.
Tack och lov!

6 thoughts on “Sofferemit

  1. Ojojoj, bo hos en annan familj. Jo jag tackar jag. När sonen var i tre till fem årsåldern skulle han flytta hem till farföräldrarna när han blev arg på oss. Det gick så långt att han packade en påse med sina leksaker som skulle med, jag frågade om han ville åka taxi, tunnelbana eller om han ville ha skjuts in till dem. Visserligen skulle jag bli ledsen, men jag kunde ju hälsa på ibland.. Han bor fortfarande kvar hos oss och vill inte flytta alls*ler*

    Dottern är lite som din E…

  2. När stora trollungen blir arg så säger hon att hon ska flytta, då brukar jag fråga om vill ha matsäck med sej. Mmm det vill jag ha, så en gång gjorde jag fika till henne packde i en liten väska och gav henne._hej då lilla vän jag kommer att sakna dej! säger trollmor. Sedan gich trollungen ut i lekstugan, där hon fikade upp fikat, sedn kom hon in igen och sa att hon flyttat färdigt. Jag tror att hon blandarihop det hela med att rymma, och vem har inte gjort det..`?

  3. Vad trevligt att du kikade in hos mig så jag hittade hit till din trevliga blogg (eller har jag varit här förut? Minnet är skrämmande kort… :-S). Jag kommer helt klart tillbaka!

  4. Min treåring har aldrig hotat med att flytta hemifrån, men han brukar i rätt tydliga ordalag be mig sticka. Då får bara mamma hjälpa till. Olika äro deras sätt. Men jag har upptäckt att humor snabbt lättar upp tankarna. Snart duger pappa igen.

  5. Hej!
    Välkomna hit ”nyingar”!
    Jo, det är många barn som vill flytta hemifrån ibland. (Många mammor skulle nog också vilja flytta då och då…och några pappor också kanske?)

    Jag håller med dig Nils; humor är viktigt. Det underlättar många låsta lägen!
    Tack för era kommentarer 🙂

Kommentera

