Hästhandel?

Jag förstår inte vitsen med my Little Pony.
Konstiga små hästar med oproportionerligt lång man och läskiga ögon.
Hästar som åker EU-moppe och bor i slott.
Någonstans går gränsen för vad en mamma kan förmå sig att köpa i leksaksväg.
För mig går gränsen vid my Little Pony.

Leksakskatalogen damp ned tillsammans med övrig reklam på vårt hallgolv.
E kastade sig över katalogen och hennes blick stannade på de glittriga hästarna.

E blev alldeles stilla som om hon förberedde sig för vad hon skulle säga.
”Mamma, nu får du välja!”
”Jaha vaddå?” Frågade jag lite frånvarande, bläddrandes i reklamhögen.
”Antingen får jag en my Little Pony eller så får jag en ny mamma!”

Ibland ställer livet oss inför svåra val.

18 thoughts on “Hästhandel?

  1. Haha, underbar blogg! Jag har nu hittat någon som kan säga åt mig att sova, men det där med strukturen på papper fick jag ta tag i själv! Du skriver härligt!

  2. Tror de där hästarna är en ”grej” igen, vet att min yngsta syrra hade massa sådana i slutet på 80-talet och blir alldeles salig över alla tillbehör. Syrran har ännu inga egna barn och konsekvensen av alltihop är att min 4-åriga dotter har en hel uppsjö glittriga hästar med slott och tillbehör.

  3. Hihihi, här är det en liten dam till som fullkomligen ääälskar dessa hästar, och jag vet att det går över så hon har fått ett par(läs en hel hög)av oss och övriga.

    Nu stundar en födelsedag och hon har önskat sig nya hästar, men av märket Bratz!! Tänka sig, de har också börjat med ponnys*asg*

    Kul att du tittade in till mig, välkommen åter.

  4. Oj, så många kommentarer! Det är alltså fler än jag som kan relatera till dessa märkliga djur!

    Hemsydd My little Pony – Så himla kul E skulle inte bli det minsta glad men jag skulle fnissa gott.

    Så det finns nostalgitrippar runt dessa varelser också…hemska tanke 😉

    I övrigt: Välkomna hit tack för att ni kommenterar och TACK för era snälla ord!

  5. Du har en rolig sida….Så jag kommer gärna tillbaka och läser mer 🙂

    Ja du det där med My little pony….Min Vilding är ju mer inne på dinosaurier och spindelmannen men jag passar på att köpa sånt till mina kompisars småtjejer 🙂 jag måste ju bara få köpa lite tjejgrejer ibland…

  6. VA? Lever my little pony ÄN? Den hade ju dottern för mer än 20 år sen… Jag trodde att det bara var dom där groteska Bratz-dockorna som gällde nu. Dom där som ser ut som tjejerna i Idol…

  7. Jag har några hästar kvar sedan trettonåringens ”little ponny” period. De är faktiskt helt obegripliga för mig, men å andra sidan finns det ju ganska många leksaker som faktiskt bara skräp och luring. Men det är å andra sidan fantastiskt att leta upp några träbitar, spika ihop dem tillsammans med barnen och säga: här får du ett flygplan. En sådan hemsnickrad grej har mina killar som sin käraste leksak ännu efter ett år. Själv ser jag knappt vad den föreställer längre. Fast det här hörde väl knappast till det du ville ha sagt. Men ändå.

  8. Bloggblad: Tyvärr så har my little pony överlevt en generation…
    Nils: På sätt och vis var det nog ungefär det jag ville ha sagt,faktiskt, även fast jag tror att E skulle uppskatta en hemsnickrad häst lika lite som en hemsydd…

  9. Jag hade ju själv typ alla ponnisar.Och slott med hissar och skönhetssalomger.Så jag får inte säga så mycket här.

  10. Min son lekte med Turtles…älskade dom, nu är dom tillbaka ponnysarna också!
    Leksakstillverkarna har väl svårt att komma på nåt nytt…kanske?

  11. Jag älskade My Little Ponys när jag var barn. Det är ju inget supernytt påfund. Speciellt de små med fjärilsvingar var poppis, men min mamma köpte budgetvarianten på ica. Och sen på lekis brukade vi leka med varandras ponnis, men ingen ville ha mina ponnis.
    Om min son kommer vilja ha ponnis eller turtlar kommer han nog… ja, jag vet inte hur mitt vuxenjag ställer mig till dessa leksaker. Men jag gillade dem ju när jag var barn, och jag tror inte jag tagit stor skada av dem.
    Kul blogg för övrigt. Första gången jag är här. 🙂

  12. Hej Veronika!
    Välkommen hit.
    För mig var det faktiskt en nyhet att my little pony har funnits förut. Jag vet att min föräldrageneration var lite avogt inställd till Barbie. Jag var galen i mina Barbiedockor…

    jag får forsätta att fundera på hur jag skall ställa mig till småhästarna. Vingarna är tydligen populära fortfarande.

    Återkommer med rapport!

  13. Jag förstår inte varför gränsen går vid my little ponys.
    De är ju i alla fall fantasidjur som är söta och har roliga tillbehör.
    Varför tar du inte upp t.ex brats istället? Bara namnet får mig att vilja spy.
    Där har du skadliga ideal för dina döttrar.

  14. Hejhej!
    Inget fel på My little pony. Jag samlar själv på dom. Och jag är 20 år^^
    men jag tycker att om ett barn vill ha en sak, borde det barnet få det(Om det är en billig önskan). och Bratz är värre

Kommentera

