Paleontologisk exkursion

Vi har inga fina golv.
Plastmattorna är fyllda av fula märken.
Plastmattorna fylls av fula märken bara man råkar gå för hårt – barfota.
Det är ingen bra kvalité på våra plastmattor.

Vår dotter är intresserad av paleontologi.
Hon gräver, hackar och letar efter dinosaurieben. Fossiler är spännande och ”Dinosaurhistoriska Riksmuseet” är det bästa slott hon vet.

Jag hör ett vrål från hallen:
”MAAAMMAAA!”
E är mycket uppjagad. Hon hoppar ivrigt samtidigt som hon glädjestrålande pekar ned mot golvet.
”Titta, titta, titta…”
Jag tittar undrande ned mot det lilla, fula märket i plastmattan.
Vetenskapsmannens upptäckarglädje lyser ur hennes ögon.

”Mamma, mamma, vi har en ortoceratit i hallen!”

Bor vi kvar här tillräckligt länge kommer hon nog att hitta en T-rex i vardagsrummet.

8 thoughts on “Paleontologisk exkursion

  1. Haha!
    När jag var liten och grävde i marken för hand, fick jag tag i en tegelbit. Jag var helt övertygad om att om jag kunde fortsätta gräva skulle jag få fram ett helt hus där!

  2. Jaa du vad månde bliva? jag är då uppvuxen med en pappa som är paleontolog, han botade nog för all framtid min och min systers intresse för det förhistoriska! Vi har burit sten kan man säja….men det kanske är lite intressant änå…

  3. Bloggblad: Det är spännande med vad man kan finna i jorden. Jag kan faktiskt inte låta bli att fascineras själv.

    Trollmor: Det är lätt att föräldrarnas intresse blir så stort att barnen tröttnar. Hoppas att jag lyckas göra mitt musikintresse lagom stort… Jag vill så gärna dela musiken med mina småskruttar.

  4. *fnissar*
    Kanske är det så att barnen påverkas av vilka TVprogram mamman tittar på när de ligger i mammas mage?
    Jag var sjukskriven när jag väntade E. Tittade mycket på vänner, spelade in vänner och tittade igen….
    Akta dig Jenny 🙂

  5. Jag är övertygad om att musikintresse (+ någon form av musikaliska gener som nog bör finnas) överförs på barnen om man bara ger det minsta lilla tid! Jag är uppvuxen i en familj där det alltid funnits sång och musik och både jag och min syster är rätt duktiga på musik. Min man har en musikalisk pappa och han är både autodidakt på några instrument + har varit sångare i flera band! Började med solosång i kyrkan på julavslutningen i 5:an! Döttrarna är duktiga på att hålla melodin och storasyster lär sig nya låtar på en kvart, så nog kommer du lyckas med dina också! Det vet jag säkert!

  6. Oh ja. Själv har jag två söner som nyligen var dinosaurier dygnet runt. De kunde namnen på alla sorterna. Numera är de blommor. Och femåringen älskar blommor. ”Pappa, pappa, jag vill plocka en margerit.” Fast ibland är det valar och hajar som gäller. Fantastiskt egentligen, hur de lär sig genom leken. Hittade din blogg nu och kommer länka till den.

  7. Hej Nils!
    Välkommen hit och tack för länkningen.
    Visst blir man imponerad allt kunnande som dessa små parvlar formaktligen suger i sig. Själv står jag på näsan när jag försöker uttala dessa lååånga dinosaurienamn.
    ”Du kan kalla den grönhuvud om du tycker det är svårt.”
    Ler E tröstande när min tunga slår knut på sig själv.

Kommentera

