Ur led är tiden

Jag var trettiotre år. Maken satt kvar i bilen. E sov gott i bilbarnstolen.
Jag skulle bara rusa in och köpa två flaskor vin.
Maken hade kontanter.
”Bra, jag tar pengarna.” sa jag och sprang iväg.
Naturligtvis ville kassörskan att jag skulle legitimera mig. Kön bakom mig var lång och alla skruvade på sig.
”men, men…” Stammade jag.
”…plånbok i. ..bilen”
Febrilt letade jag i jackfickan och fann – mitt lånekort.

”Mitt personnummer står här, ser du 1971”
”Men jag kan ju inte veta att det är du!” Kassörskan såg på mig med en självklar min. Mannen bakom mig suckade ljudligt och böjde sig fram mot kassörskan:
”Jag tror inte att en artonåring skulle vara så dum att hon försökte legitimera sig med ett lånekort.”

Ofta har jag önskat mig ett mer moget utseende.
Erbjudande om ungdomsbiljetter kan för all del vara trevligt men att misstas för en gymnasist känns lite passé.

Jag har önskat mig ett vuxet utseende för att bli tagen på allvar.
På min första skola blev jag utkörd från kopieringsrummet under min första arbetsvecka.
”Elever får inte använda kopiatorn.”
De äldsta eleverna på den skolan var 11 år. Jag var 26.

Efter en två timmars föreläsning om musikpedagogik fick jag frågan:
”Var har du lärt dig allt det här? Du kan väl inte vara mycket äldre än nitton år!”
Då började jag fundera på att föreläsa med en papperspåse på huvudet i fortsättningen. (Kanske en monstermask?)

E’s bästis L går på ett annat dagis. Idag hade mammorna ätit lunch och vi tänkte hämta våra flickor på vägen hem.

Det var fullt av barn på dagisgården. Runt mig flockades en nyfiken skara.
”Var har du varit?”
”Känner du L?”
En liten lintott med rosa jacka synade mig uppifrån och ner. Hon tog några steg närmare och frågade med stark röst:
”Vems farmor är du?”

Vart tog tiden vägen?

12 thoughts on “Ur led är tiden

  1. För några månader fick inte frugan köpa folköl på ICA. 2,8 procentare. Två stycken. Visst att man kan se ung ut, men ibland går misstänksamheten till överdrift!

  2. Åh, barn är för härliga! Man undrar hur gammal barnets farmor är?
    Jag brukar vara inne och läsa på din blogg lite då och då – du skriver verkligen jättebra och jag kommer på mig själv med att sitta och skratta och nicka i samförstånd många gånger. Har själv två små barn och känner igen många situationer.
    Fast jag har aldrig råkat ut för att någon skulle tro att jag är yngre än vad jag är … snarare tvärtom – trist nog.
    Hälsn. Christel

  3. Farsan Baloo: Det är verkligen lustigt! Jag blir dessutom lätt generad i sådana situationer vilket ytterligare förstärker åldersosäkerheten.

    Jakob och Christel: Tack för beröm! Jag blir löjligt smickrad 🙂

  4. …alltså…berömmet är inte löjligt…. Jag syftade på min reaktion. (Ropar både min man och min mamma till datorn för att läsa era snällheter – ler sedan som en sol.)

  5. Hihihihi! Så roligt att läsa att det finns fler trettioplussare som får visa leg! En dag för sisådär fem år sedan glömmer jag aldrig. Först blev jag nekad att köpa öl till lunchpizzan som jag beställt en solig semesterdag med kommentaren ”man måste vara arton”. (MÅSTEMÅSTEMÅÅÅSTE skriva det där med semesterdag så att du inte får den felaktiga uppfattningen att ”moi” skulle ha någon slags alkoholproblematik. På semester fååår man unna sig! Det är normalt.) Därefter frågade busschauffören om jag skulle åka ”hel eller halv”!!! DET ÄR SEXTONÅRSGRÄNS!!! Och på kvällen när jag skulle dricka öl med en kompis på Malmös mesta sunkkrog med artonårsgräns (inte gott öl, men billigt) fick jag återigen snällt hasa fram legitimationen… Och då var jag i verkliga verkligheten 28 år. Men nu är jag ju för jissenamn mamma till en liten bebis och går således inte på krogen längre. Förstås. Och har barnvagnen med mig in på systemet. Fast man skulle ju iofs kunna bli anklagad för att vara en oansvarig tonårsmorsa som försöker mygla till sig en flaska diamant? Nä det var så sant. Jag dricker inte diamant. Tack för igenkänningsskrattet!

  6. Hahaha underbart! Mången gång har jag också velat ha lite rynkor just av denna anledning 😀

    Apropå våga gå på toaletten så kan du läsa min toablogg från idag…

  7. Prinsessmamma: Elever har verkligen noll koll. En elev frågade mig hur gammal jag var. ”27” svarade jag.
    Flickan blev tyst och tittade länge på mig.
    ”Är det inte dags att du skaffar egna barn snart?”

    Sarina: Tur att vi är fler ”ansvarslösa tonårsmorsor 😉

    Pallas: Been there!
    Välkommen hit!

  8. Ha! Vänta bara – när kinderna hänger långt ner på brösten… då frågar dom inte längre efter leg. Å, vad lycklig jag skulle bli om nån kunde fråga en endaste liten gång…
    Fast fram tills jag var 29 trodde alla att jag var runt 20. Jag led! Sen gick jag ner i vikt och genast såg jag äldre ut utan babyhull.

Kommentera

