En solglimt

De uppspelta föräldrarna visar sin dotter det senaste husvisningsprospektet: fantastiska färgbilder som får föräldrarna att börja drömma om en ljusare framtid.
”Och titta…här ska mamma och pappa bo och i det här rummet får lille T sova…”
”E vad säger du om det här rummet. Det är gröna tapeter där kan du bo om vi köper det här huset.”
Min fyraåring tittar noga på bilden och säger:
”Mmm… fint”
Det går en kvart. De stirriga föräldrarna diskuterar dränering och tvättstugegolv, braskaminer och gamla barrträd. Planeringen är i full gång. Pianot har fått sin plats – mot en innervägg. Makens hobbyverksamhet har placerats i det väl tilltagna garaget.

”Tack mamma och pappa.” Säger E med en mycket vänlig röst.
Föräldrarna tystnar plötsligt. De ivriga gesterna fryser till undrande poser.
”Tack för… vaddå?”
”Tack för att jag skall få en solmatta!”

Det blev inget nytt hus den här gången heller. Däremot funderar vi på att köpa nya mattor.

6 thoughts on “En solglimt

  1. Jag blir ju bara så ofattbar glad i magen av din blogg! Ljuvligaljuvliga E och ljuvligaljuvliga konversationer! Ljuvligt. Nu jäklars åker du upp på min bloggfavoritlista! Vilket hedersbetyg va ;o)
    Tack för att jag får fnittra hos dig!

Kommentera

