Tomtens trovärdighet

Vår dotter tror på tomten. Hon tror stenhårt på tomten och som förälder född på 70-talet är det svårt att veta om vi skall låta sagan leva eller om vi skall låta realismen råda; den realism som var förhärskande när vi själva var barn.

Tunt och ljust knäckebröd tycker farfar väldigt mycket om. Han tycker så mycket om den typen av bröd att E kallar det för ”Farfars knäckebröd”. E tycker om Farfar så följaktligen tycker hon även om ”Farfars knäckebröd”.

Under en frukost strax före jul satt min dotter tänkte på sin farfar.
”Det här brödet är jättegott. Det tycker farfar också.”
Min man som var i full fart med att planera julklappsinköpen fick en lysande idé och sa till vår snart- fyraåring:
”Vet du! Ska vi köpa sånt knäckebröd. Du kan du slå in det och ge till farfar i julklapp!”
Tiden stod stilla och en avgrund öppnade sig i E’s tankevärld. Hennes lilla ansikte uttryckte undran och förfäran:
”men……tomten då?”

Min man bytte snabbt samtalsämne.

Hos oss lever sagan…ett tag till.

2 thoughts on “Tomtens trovärdighet

  1. Svårt dilemma å andra sidan det har nog sitt värde att lära barn att ge julklappar också.

    Fast nog skulle jag ha svårt att säga sanningen jag också 🙂

  2. En av mina elever, 7 år, jättesmart gosse, tror stenhårt på tomten. När jag frågade om tomten hade kommit på julaftonen, sa han ja…. och det var inte pappa, för pappa var hemma. Så därför fortsätter han att tro.

Kommentera

