Natträdslor

En liten episod från sommaren.

Det knackade på dörren. Det var min lilla Tupp.
Han var så rädd för räv och hök,
jag måste låsa upp.

Det finns djur i skogen och skogen är mörk. I sommarhuset ”huset i skogen” är det klart att nattens ljud oroar en liten treåring.

Äntligen fick vi se en räv!
E hade dessförinnan gnytt av rädsla varje kväll. I mitt inre svor jag över den gamla nattningssången som vi sjunger varje natt. ”Du behöver inte vara rädd för räven. Den är farlig för tuppar och hönor men inte för dig”.

Äntligen fick vi se en räv!
”Den är så söööt.” Jag och min man log mot varandra. Kvällens nattningsprocedur skulle bli problemfri. Det går inte att vara rädd för ett djur som är så gulligt.

Min man läste godnattsaga, pussade och stoppade om vår lilla solstråle. Hon sa inte ett ord om några läskiga rävar.

Det är så skönt när båda barnen kommit till ro. En kopp te och ett vuxensamtal på kvällen är så rogivande. Vi hann inte längre än att hälla tebladen i kannan innan vi stördes av snyftningar från övervåningen.
”Pappa, jag är så rädd för HÖK……vad är hök för något?”
Teet var kallt när pappa återvände till fikabordet igen.

Kommentera

