Gissa ordet!

E pratar så gott som rent nu. Visserligen uttalas hennes R som J men i övrigt är de flesta uttalen på plats.

Länge var det svårt att säga SV som i SVart eller SVans. Det blev Fvart och Fvans.
Att säga Fjällen fick hon träna på i flera dagar. Det var så svårt att hon fortfarande är alldeles lycklig när hon tänker på att hon faktiskt kan säga Fjällen och inte Sfällen.

Nu är det ett och annat ord som hänger kvar. Det är liksom lite jobbigt att ändra på det, när det är inlärt. Vi föräldrar vill på något konstigt sätt bevara en del ord som de är.
Vissa ord är så mycket vackrare i E’s tappning.

”När jag blir stor som du Pappa. Då får jag också tummiguddi!”

Visst låter det gott!

9 thoughts on “Gissa ordet!

  1. Kom att tänka på när vi ringde hem från BB för två veckor sedan. Anton stod i bakgrunden hos mormor och hade fått sitt livs första tuggummi, ett HubbaBubba. Han sa:
    Mommo, jag har tuggat jättelänge nu. Men det kommer inga bubblor…

  2. Matilda min underbara systerdotter och guddotter. Vi har en väldig spännande utvecklingsfas just nu. Vi har talat i telefon sedan hon var åtta månader. Nu är hon 19 månader. Jag brukar alltid sjunga för henne. För en månad sedan blev det plötsligt en förändring när jag sjöng Bä bä vita lamm. Plötsligt skrek hon till efter ”helgdagsrock åt far”, likaså efter ”söndagskjol åt mor”. Syster, modern alltså, förklarade att det var ”YEAH!” hon skrek, som man gör i nya versionen, den hon får lära sig på dagis där hon just börjat. Sedan förra veckan sjöng jag igen och helt plötsligt sjunger hon med HELA sången.. Med betoning på de andra delarna med moderna varianter. ”…har du någon ull-ull-ull?” Visst, med Matildauttal, men hela sången.

    Från min sida: Ren och skär FÖRUNDRAN

  3. Lars:Stackars Anton…falsk marknadsföring. Bubbelgum bubblar minsann inte av sig själv.

    Frk Nilsson: Förundrad är verkligen rätt ord! Jag ler gott åt ullullull-varianten. Det är tydligen någon ny dagistrad.

    Aha: Vissa saker vill man behålla och bevara…
    Fjölt *fnissar*
    Det är mitt huvudinstrument det.
    Mifflan fjöltspelerskan 🙂

  4. Måste bara klämma in dotterns ”hvuvk”, hur man kan uttala så många konsonanter efter varann framstår som helt osannolikt för mig, och jag har ändå försökt. Vad det betyder??? Det är väl solklart: sjuk!

  5. Lillasyster tuggar för fullt på ”barntubbummi”. Det har hon gjort sen hon var 1½. Storasyster förstod sig inte på tuggandet förrän i ungefär samma veva. Då skulle hon fylla 4!

  6. Munmotorikens utveckling är ett kapitel för sig. Har en vän som är trumpetfröken och hon har mycket att förtälja om den saken.
    E började med ”tummeguddi” för några veckor sedan. Hon är mäkta stolt och har fått ordning på uttalet…tyvärr. 🙂

Kommentera

