Förvaringsbekymmer

E ville absolut ha den stora papperslådan.
Lådor som min dotter har lekt med är inte helt funktionella efter hennes hantering. Jag hade andra planer för pappersboxen så jag ställde jag undan den, på behörigt avstånd från små barnahänder.
Min dotter blev förtvivlad. Tårarna sprutade och dörren till hennes rum slog igen med en smäll.

”Jag vill ju ha den lådan!”
Som småbarnsförälder blir man en mästare (?) på problemlösning så jag tänkte leta upp en annan, mer lekvänlig låda.
”Vad skall du använda lådan till?”
”Min krokodil skall bo i den.”

E leker alltid med sina små plastdjur så jag letade upp en rolig liten kartong med ett klippt hål i. Jag tänkte att krokodilen skulle kunna krypa ut och in till sitt lilla hem.
Familjens mamma var mycket stolt över sitt fynd.

”Titta E, jag har hittat en perfekt krokodillåda!”
Det muttrar och fräser inne i dotterns rum men dörren öppnas på glänt.
De nyfikna ögonen blir strax svarta av ilska igen.

”Nej, den är för liten” E slänger i väg den kreativa lösningen.
”Tror du att man kan få ner en krokodil i den där lilla lådan!” E tittar föraktfull på den ratade kartongen.

Hur jag än tänker kommer jag inte på vilken krokodil min dotter vill leka med.
”Men vilken krokodil ska bo i lådan. Hur stor är den?”
E måttar med händerna, en halvmeter ungefär.
”Så här…den är osynlig!”

Om det bara hade varit en osynlig kanin istället.
Kaniner bits inte.

4 thoughts on “Förvaringsbekymmer

Kommentera

