En bonde i vår by

Det är trassligt med vinterkläder. De är så stora och otympliga, knöliga, bökiga och varma.
För en liten tjej som just lärt sig att klä på sig själv är vinterkläder en riktig frustrationskälla.
Jag och min man fungerar som påklädningscoacher varje morgon:
”Det går bra, vännen!”
”Hejja!”
”Ta det lugnt E, vi gör det tillsammans. Då blir det bra!”
Ibland åker en och annan sko rakt in i väggen men med föräldrarnas positiva peppning, går oftast påklädningsproceduren riktigt bra.

Vi hittade vårt drömhus. Det var så fint och låg på exakt rätt ställe för oss; stort hus, stor tomt, nära stan men på landet.
E var inte begeistrad:
”Inte det huset!”
”Jag vill inte bo där!”
Om hela familjen skall flytta så är det trevligt om hela familjen följer med så vi försökte manipulera vår dotters motvilja.
”Men E, titta på trädgården den är ju jättestor.”
”Jag vill bo i ett rosa hus. Och vart skall jag ha mina djur?”
Vi har många dammråttor i vårt hem men det är de enda husdjur vi har.
”Vilka djur menar du?”
”Alla grisar och får och hästar. Jag vill bo i en lagård!!!”

Det blev helt uppenbart att föräldrarnas drömboende skilde sig radikalt från dotterns planer.
”Men stumpan. Vi kan inte bo i en lagård. Jag och Pappa är inte duktiga på att ta hand om djur. Vi är inga bönder vi arbetar med andra saker. Det går bara inte.”
Dottern tittade på sin mamma med varma och trygga ögon.
”Var bara lugn mamma! Vi fixar det! Du, jag och Pappa; tillsammans!”

Det är väl bara att kavla upp ärmarna och byta karriär då…

6 thoughts on “En bonde i vår by

  1. Det är lustigt det där. Barn tycker det är mycket häftigare att jobba med något konkret.
    Varför jobbar inte ni med att bygga hus? Eller laga mat? Såna frågor kommer barnen med ibland. De tycker inte att våra akademiska/intellektuella jobb är något att hänga i granen.

  2. Hm…koskitsmockningen får maken ta hand om. Att mjölka ko har jag prövat, det var ganska bökigt.
    Än är det inte försent att lära sig.

    Maken gillar ju odlingsbiten…

    Barn är lustiga med sina yrkestankar. E skall ju bli paleontolog…

Kommentera

