Brev till tomten

Det är underbart att julen närmar sig!
Nu kan jag äntligen använda den klassiska argumentationsbrytaren:
”Så bra att du önskar dig en sån. Då kan vi skriva till Tomten och tala om det.”
Det blir så mycket lättare att häva ”jag-vill-ha-konflikten” innan den ens har tornat upp sig.

E är inte så förtjust i hundar.
Hon kallar det för att vara ollergisk; vi kallar det för, rädsla.

”Mamma idag skall jag skriva till tomten!”
”Ja, vad bra. Vi kan ju börja skriva ett brev. Vad vill du skriva?”
Den pedagogiska modern plockar fram papper och penna.
”Jag vill bara tala om för Tomten att jag är ollergisk mot hundar;
så att jag inte får en hund i julklapp!”

Nu är det i och för sig inte säkert att det kommer en tomte till oss i år men visst är det nästan lättare att tala om vad man inte önskar sig.
Själv önskar jag inte krig på jorden!

3 thoughts on “Brev till tomten

  1. Å mamselamsen, du bjuder på schyssta tips! Ska prova.

    Mifflan, din dotter är ett av de få och fridlysta barn som INTE vill ha hundvalp i julklapp. Det borde finnas fler och dom kunde väl gnida av sig lite på dom vanliga barnen?

Kommentera

