Status?

Att ha en söt liten lillebror väcker uppståndelse när man går på dagis.
”Åh, han är så sööt!”
”En så’n liten!”
”Får jag klappa!”

E fylls av blandade känslor:
Beskyddarinstinkt:
”Klappa försiktigt. Det där är ögonen. Peta INTE där!”
Stolthet:
”Det är min lillebror se så lika vi är!”
Se-på-mig-istället-längtan:
”Jag kan snurra fort, fort, fort. Titta på mig!”

T börjar nog få tänder. Han dreglar förfärligt – och biter på allt.
Läbbigt!

Jag skall hämta min treåring och alla små barn flockas liksom bina runt honung.
E gosar med lillebror. Hon är lite trött på T’s beundrarskara.
Sonen ger sin syster en kladdig bitpuss.
OUÄÄÄÄK en bebisslick! Jag är alldeles blöt. Äckligt!” vrålar E.
Hennes busiga ögon tittar på de andra barnen:
”Hallå, är det någon som vill ha en bebisslick!
Här kan man få bebisslickar!”

Plötsligt får nio dagisbarn fullt upp med att göra andra saker – leta kottar, hoppa jämfota, klia sig i håret.
Bebisslickar är INTE säljande!

5 thoughts on “Status?

Kommentera

