Kroppsmedvetenhet

Lille T har just förstått meningen med de där konstiga sakerna som sitter längst ut på armarna. Han anstränger sig så att hela kroppen vibrerar och när fingrarna äntligen lyckas greppa mammas hår är hans lycka så stor att han kluckar av glädje. Tänk att de egna händerna kan vara så fantastiska att titta på. De rör sig hit och dit och lille T sitter, med glädje, och tittar på de egna händernas märkliga rörelser.

E har fullt upp med att försöka förstå hur kroppen ser ut på insidan. När man är tre år kan man namnet på nästan alla kroppsdelar.

Hennes blick var fixerad långt bort i fjärran så som det alltid är när hon funderar över världens tillstånd.
”Jag vet ju inte hur det ser ut i min mage.”
Nu har tiden kommit då det är dags att försöka förstå det abstrakta. Kroppen har en insida och den insidan gör så att vi kan gå, äta, tänka, känna och vara de individer vi är. Det är knappt att jag förstår det själv och min dotter hjälper mig nu att på nytt förstå att livet är ett mirakel.

”Jagar skelett människor?”
Det är en bra fråga. Hur kan det egentligen komma sig att skelettet sitter på insidan av kroppen. ”Hur kan man växa och bli stor?” ”Hur kom lille T ut ur din mage, mamma?”

”Om jag inte lyssnar på dig så slutar jag att andas!”
Min dotter såg förfärad ut. E ville inte lyssna på mina förmaningar om att sitta kvar hos mig på kaféet. När jag bad henne lyssna på vad jag sa stelnade hon plötsligt till och jag såg hur hennes hjärna började arbeta på högvarv.

Dagen innan hade vi pratat om sinnesorganen och om andningen. Att vi måste andas för att kunna leva var något som min dotter funderade länge på.
”Tänk om andningen inte fungerar… då dör jag”

När man lär sig mycket nytt kan det vara svårt att sortera in all ny kunskap. Därför är repetition viktig vid all inlärning.

E´s lilla ansikte sken upp och kroppen slappnade av från den frusna positionen. Hon hoppade vidare inne på kaféet.
”Javisst ja, jag andas väl inte med öronen heller!”

Man slutar inte att andas om man inte lyssnar. Visst är det jobbigt med tjatiga föräldrar men det är inget man dör av. Tjatiga föräldrar tillhör liksom till livet.
Omsorg.

2 thoughts on “Kroppsmedvetenhet

Kommentera

