Manliga förebilder?

E är ingen docktjej. Lego, tågbanan och kritorna används ofta men dockorna…
Förutom en då : Actionman – pojkkissdockan som kom till vårt hem i samband med lille T’s födelse.

En lång och slitsam dag inne i Stockholms stadskärna avslutades på leksaksaffären. Av någon anledning verkar pojkdockorna inte vara så populära för dockor och dockkläder reades ut. E plockade åt sig två ”vårdressar” och fick väldigt bråttom hem till sin Pappa.

Jag fick inte vara med!
Det var bara Pappa som var viktig och han fick följa med in på rummet för att prova de nya kläderna. Jeansdress med skjorta och slips.

”Pappa, kan du hjälpa mig nu? Visst är kläderna fina?”
”Ja, ja jättefina kläder” svarade min man.
”..och titta här, här är en slips också” Kvittrade min tjej.
”Hjälp mig att knyta den, Pappa!”

Mannen i den här familjen använder inte slips så ofta. Jobbet är inte av den karaktären och tyvärr har vi inte varit på så många slipstillställningar på sistone. Treåringens bästis däremot har en riktig ”slips- och- kostympappa”.

”Du kan knyta för du har ju slips på jobbet…”
” På JOBBET!?” Utropade maken. E ser dagligen sin pappa gå till jobbet. Kanske har hon i sitt inre föreställt hur hennes far byter kläder i bilen.

”.. Äuhm..nej, E jag har aldrig slips på jobbet…”
Min dotter blev alldeles tyst.
Världen rasade samman en smula och tron på pappans kompetens grumlades en aning.

”Pappa vet du hur man gör när man knyter en slips?”

2 thoughts on “Manliga förebilder?

  1. *s* Min slipsman fick lära sig av mina bröder, av alla människor, hahaha. Ingen aning om varför de kunde. Kanske en sån där sysselsättning de hade nån gång när de var små och hemma pga sjukdom eller nåt.

Kommentera

