En Panda mitt ibland oss

WWF –Deras engagemang för de utrotningshotade djuren har alltid tilltalat mig. Jag minns min barnsliga förtjusning när jag fick lägga ett litet mynt i en sån där STOR spargrispanda. Det dova kloinket när myntet möter de anda i bössan lyckas, då som nu, fylla mig med ”Jag –skall- rädda –världen”tillfredställelse.

Jag har känt mig iakttagen ett bra tag nu.
Några gånger har jag sett skymten av den men jag kunde inte ana. Ibland har jag hört den sitta och frusta i ett hörn av badrummet. Doften är besvärande – jag antar att det är andedräkten.

I dag förstod jag.
Pandan stod plötsligt rakt framför mig.
Våra ögon möts när jag tittar in i spegeln.
Där är den.
Ögonen är mörka och de karaktäristiskt mörka ringarna undanröjer alla tvivel, ansiktet i övrigt är vitt som snö. Rörelsemönstret är långsamt och lite lufsigt.

Jag har lyckats föda upp en Panda i fångenskap!

– Trötthet

Kommentera

