Nummer- prestationer

Ja, alltså…jag har inget sifferminne. Det är ingen bra egenskap i dagens samhälle. Allt är kodat; kreditkortet, internet, garagedörren, ytterdörren till yogaskolan och så portkoderna till mina vänners portuppgångar.

Kreativt tänkande, däremot, det är bra.
En sifferkod kan vara så mycket; storleken på mina första Levisjeans, min mammas födelseår minus två…de första udda talen i talserien förutom den första som är utbytt med en fyra.

Problemet är bara att komma ihåg vilken dörr som hör ihop med vilken kreativ lösning. Ibland står jag där och rycker i dörren, väl medveten om att jag vid något tillfälle funderat ut en fantastisk ”kom-i-håg-strategi”.

En svettig mamma med en gråtande son fick hysteriskt klicka sig igenom hela sin tonårstid kombinerat med ett årtal; var årtalet först eller sist? hur gammal var det jag var? ”Varför bor de på översta våningen…dit kan jag inte kasta några kottar.”
Till slut ville Sesam öppna sig och ett efterlängtat klick gjorde att min puls kunde vända nedåt igen.

Att spontant hälsa på någon kan bli en trist historia. Speciellt om mobiltelefonen ligger glömd hemma på köksbordet. Man kan rentav få vända hem igen.

Hallå! Vart tog alla porttelefoner vägen?

2 thoughts on “Nummer- prestationer

  1. Ha, det där känner jag också igen! Knixet är bara att komma ihåg var det var man ”tog” sina koder ifrån. Var det skostorleken eller var det yngsta dotterns fyra första eller var det ..och så vidare..Nu har jag nästan, samma kod till allt. Funkar inte annars..=)

  2. Frågan är bara vad man skulle göra med alla portkoder. Kanske är det dags att samla alla vänner så vi bor i samma hus?

Kommentera

