Ben som ben

Under en av E`s svårt -att -somna -kvällar landade hon i TV- soffan hos sin mamma. Jag ville gärna titta på vetenskapens värld och eftersom jag var utless på gå-och-lägg-dig tjatande bäddade jag ner min dotter under filten hos mig.

Veckans program handlade om dinosaurier och E blev totalt uppslukad. Paleontologerna hittade stora dinosaurieben och programmakarna hade gjort skickliga datoranimationer. De jättelika ödlorna nosade på människorna och vandrade bekymmerslöst runt på jorden. Vi pratade om programmet i flera veckor efteråt och min dotter har sedan dess tydligt deklarerat att paleontolog är det yrke hon siktar på om en så där tjugofem år…

Vi har en vän till familjen som tillhör våra sommarvänner. Han har just pensionerats efter ett långt yrkesverksamt liv som just paleontolog. Nu har vår vän professorns specialitet inte varit dinosaurieben utan fossil. Min tanke var att E skulle tycka det var spännande att få möta en riktig paleontolog så jag var nyfiken på hur hon upplevt saken. Jag kunde inte låta bli att fråga ut henne när vi satt i bilen på väg hem till vårt sommarparadis.
Hur var det att få träffa en riktig paleontolog?
E var föga imponerad.
Äh, han hittade ju inga ben. Han hittade bara andra saker; stenar och grus och sånt.
Jag drog lite på munnen och frågade om hon fortfarande hade sina framtidsdrömmar kvar.
Jag vill bli paleontolog när jag blir stor men då skall jag hitta ben… Annars kan jag ju bli en sån som skjuter djur för då får man ju ben. Ett köttben till exempel.

På min tid ville flickorna bli hårfrisörer och prinsessor. Själv ville jag bli FN- soldat. Jag misstänker att märkliga yrkesvalsdrömmar är genetiskt betingat.

2 thoughts on “Ben som ben

  1. hej , åh vilket sammanträffande , jag är väll kanske en aning älsdre än din dotter , eller vad vet jag (?) . och jag vill bli paleontolog 🙂 . jag letar efter fakta och vilket gymmnasium jag ska söka för att kunna utbilda mig till det och jag tänkte efterssom du kännde en som har haft ett sådannt arbete kanske du skulle kunna fråga honom vilken linje han sökte. gud vad jag skulle vara tacksam om du skulle kunna hjälpa mig , men du behöver inte.
    kramkram / saannaa

Kommentera

