Jaktetik

Vi är både storstadsmänniskor och skogsmullar. Sommarparadiset ligger i Dalslandsskogarna och kallas av min dotter för ”Farmor och Farfars hus i skogen”. Här lever vi traditionellt skogsbrukarliv med Falu rödfärg och motorsågar. En diskmaskin var förra årets nymodighet och i år har jag lyckats få i stånd en Internetuppkoppling.

Vi har velat ge vår dotter en närhet och förståelse för skog och mark. Ett litet moraliskt dilemma har dock varit det faktum att min man jagar. Att få vår dotter att förstå respekt för allt levande samtidigt som markägaransvaret omfattar viltvård och därigenom också avskjutning av en allt för stor rådjursstam.

Min dotter satt och filosoferade vid frukostbordet.
”Pappa, jag vill ha ett gevär. Ett rosa…och ett lila….”
”Jaha du” sa min man. ”Vad tänkte du göra med dina gevär då?”
E tog på sig sin snusförnuftiga min.
”Jag skall jaga rådjur, för jag tycker om kött. Och då måste man jaga.”

Jag slängde mig in i diskussionen och försökte förklara att man inte får gå i skogen och skjuta vilt omkring sig. Det finns strikta regler runt jakten det är inte tillåtet att jaga när och hur som helst.

Min dotter såg på mig med en överseende min.
”Mamma, rådjur är jättesöta. Jag vill gärna hålla och klappa på dom. Men jag tycker bara om TRE stycken. Sedan får det räcka.”

Jag tror inte att viltvårdsstyrelsen skulle samtycka om vi sköt av hela rådjursstammen förutom tre stycken…

3 thoughts on “Jaktetik

Kommentera

