Varning för björn!

Lille T var på ett synnerligen bra kvällshumör idag. Jag kunde för första gången på en dryg månad få ta hand om de mysiga nattningsrutinerna för E.

Tänderna var borstade och nattrosorna på. Dags för kramar och godnattsjungande. Alice Tegnér sångerna är populära just nu. I de gamla traditionella sångerna finns många spännande ord och ganska så mustiga berättelser för en treåring.

Idag var det ”Mors lilla Olle” som blev föremål för dotterns frågor.
”Varför skrek mamman?”
Jag förklarade att björnar kan vara farliga och att den stackars mamman blev fruktansvärt rädd när hennes älskade pojke stod och klappade en björn.
”Vad kan björnar göra?”
Jag vill inte skrämma upp min dotter i onödan men att björnar slåss ibland är en sanning jag inte kan undanhålla.
”Varför slår björnar människor?”
Hjärnan arbetade på högvarv. Hur förklarar man på ett bra och pedagogiskt sätt?
”Eum…det kan vara så att björnmamman skyddar sina små ungar eller så kanske björnen har ont någonstans…”
”Mamma, om jag träffar en björn som har ont någonstans så skall jag massera den. Då slutar det göra ont Du behöver inte skrika och bli rädd då, mamma!”

Tja, hästmassage har jag hört talas om men björnar…

Kommentera

