Tvåbarnsmor

jag flyttar hit min dagbok från en annan sida
Juni 2005

Jaha….då kom den där dagen jag väntat på.
Alla pratat så mycket om besvärligheten med att ha två barn jämfört med den ”smekmånad” man upplever med sitt första barn.

Den första månaden har varit näst intill problemfri. Min dotter E har möjligtvist överöst lillebror med en del något för våldsamma pussar men det kan han nog tåla.

Avundsjukan har lyst med sin frånvaro och den enda reaktionen jag har märk är att min hittills helt nappfria tjej plötsligt behöver en napp.

I dag var hela familjen övertrött. E hade laddat för Pappas födelsedag ända sedan i fredags då hon hittade de underbart rosa Björn Borgkalsongerna. Klockan fyra i morse vaknade hon och började hoppa upp och ner i sängen. Klockan sex gav jag upp så pappa fick fira sin födelsedag osedvanligt tidigt.

Tröttheten är barnfamiljens värsta fiende och idag satt han och lurade i hörnen. E ville ha lillebrors alla saker. Amningskudden, fleecefilten, pyjamasen som var hennes för tre år sedan alla saker som hon visste att vi skulle säga nej till eftersom de användes just då. På något sätt hamnade hon ”medvetet” i situationer då vi var tvungna att säga ”inte nu lillebror behöver den”. Hennes ledsna ögon och arga mutter fick våra hjärtan att brista men tröttheten och stressen gjorde oss till ganska ovisa föräldrar…

När vi tillslut lyckats packa oss in i bilen var jag så trött att tålamodet flugit iväg. Jag försökte förklara för min ljuvliga dotter att ”mamma var mer trött än normalt och därför också ganska sur och trist.” (Våra vänner väntade på oss sedan flera timmar tillbaka…)

Lilla E lade huvudet på sned och sa försiktigt:
– Dom har säkert en säng. Du kan vila när vi kommit fram

Kommentera

