Om namn

E är just nu fullt upptagen med att lösa bokstävernas gåta. Gamla klassiska ”Fem myror” har kommit till heders igen och vår dotter lär sig bokstäverna och en del nya namn…

I dag uppstod det en konflikt mellan det talade och det skrivna språket. Min dotter ville veta hur man stavade bästa vännens namn och jag förklarade glatt att man börjar med ett L.

”EL…det är ju som mitt namn!”
”Nja…” och så försökte jag förklara skillnaden på ljudande bokstäver och på bokstävernas namn. Inte helt enkelt varken för mig eller min treåring.

” Mamma, jag börjar visst på EL. Visst gör jag det. EL!!!”
”Men lilla vän…” Jag försökte på nytt. Min dotter blev alltmer frustrerad.

”Mamma, om inte jag börjar på El så heter jag BOSSE!
Jag VILL inte heta Bosse!”

Till jubileum

2 thoughts on “Om namn

Kommentera

