En riktig storasyster

Skolavslutning, alla barnen sitter finklädda och de sjunger alla tre verserna på Idas sommarvisa med en sådan energi att mitt musiklärarhjärta nästan brister. Genom att jag är mammaledig hade jag möjlighet att ”bara” lyssna idag. Mina små och stora skruttar sjöng så vackert att jag grät flera gånger…(Jag är ganska lättrörd annars också men amningen hjälper säkert till!)

Vi satt långt fram vid scenen för att E skulle se riktigt bra. Skolans tusenkonstnär till idrottslärare fungerade som konferencier. Idrottsläraren är en sådan person som man inte kan låta bli att tycka om. Alla elever avgudar honom och som kollega har jag alltid roligt när vi jobbar ihop. Tyvärr har inte personkemin riktigt klaffat när det gäller min lilla dotter.

E envisades med att sitta bakom mig. Hon riktigt borrade in sitt lilla ansikte i min rygg och kämpade tappert emot när jag försökte lyfta fram henne. När jag frågade henne varför hon inte ville komma fram, pekade hon på dagens konferencier och sa tjurigt: ”Jag vill inte se honom ens!”

Idrottsläraren skrattade gott åt incidenten och som den goda människa han är lät han bli att konfronteras med min tjej. Lite senare hamnade vi i personalrummet och ”gympamajjen” råkade sitta i soffan bredvid vår. För att skydda sig virade E in hela sig i bärsjalen. En treåring inlindad i fem och en halv meter tyg blir ett ganska stort spöke kan jag tala om. Långt in ifrån tyghögen kom en liten röst. ”Nu slipper jag se honom!”.

Det blir lugnt ett tag men plötsligt kommer en orolig E fram ur sitt gömställe. Hon lägger sina små händer över lillebror T’s ögon och ser mycket allvarlig ut: ”Mamma, jag tycker inte att T ska se honom heller!”

Kommentera

