En liten vattenloppa

”Nu är det sommarlov och jag är alldeles prickig!” utbrast den lilla treåringen jublande. De två föräldrarna jublar dock inte lika mycket över alla vattkoppsprickar som totalt grumlat midsommarplanerna.

Vi ville ge våra barn en riktig ”Dalamidsommar” med allt vad det innebär, träffa vännerna, dansa polska, klä midsommarstången och plocka blommor.

”Jag skall ha en blomma på huvudkudden för då vågar inga monster komma” deklarerade E häromdagen. (Vi är tacksamma om vi slipper ett monster till svärson!)

I går misstrodde vi vår dotter så idag får vi skämmas. Huvudvärk är det första symptomet på vattkoppor – vet vi nu…

På grund av sockerdebatten har vi blivit strikta med lördagsgodistraditionen. E klagade på huvudvärk och talade om för oss att hon ville ha ”dom goda jordgubbstabletterna”. Både jag och min man tolkade E’s buslysande ögon som ett tecken på att vår luriga dotter var godissugen. Alvedon skall inte ätas i onödan så vi nekade henne ihärdigt Alvedon hela dagen.

Framåt kvällen var E’s allmäntillstånd försämrat så vi gav henne till slut jordgubbsalvedon. Jag sa till min dotter: ”Har man ont i huvudet behöver man medicin”.

Vi blev lite sena med middagen igår. I skafferiet hade vi salta pinnar i en öppnad påse och min kurrande mage ledde mig till de salta pinnarna. Just när jag skulle ta ett bett tittar min lilla solstråle på mig och säger:
”Har man fött barn behöver man salta pinnar!”

Vi har verkligen förståelse för varandras behov i min familj.

Till jubileum

2 thoughts on “En liten vattenloppa

  1. Ping: Jannie Skjorbok

Kommentera

