Bullmamma

Det var så mycket som skulle hända den här helgen. Hela fredagen och halva lördagen sprang vi bara runt för att fixa allt som skulle fixas. Festkläder skulle handlas bröllopspresent köpas och vår lägenhet skulle bli lite sommarlovsfin stressa, stressa, stressa…

E fick leka mycket själv och sedan sov hon hos mormor när resten av familjen var på bröllop. Söndagen skulle därför ägnas åt att mysa med min dotter. Sommarlov och kanelbullar hör ihop så projektet var självskrivet.
Bullbak – kardemummadoft i hela lägenheten och E skulle bli så lycklig!

Min dotter placerade ut bullformarna i ett enda huj. Hon mätte socker och hällde mjölet i assistenten med en precision som skulle imponera på vilken bagare som helst. Vi hade det verkligen mysigt.

E blev lite besviken när assistenten skulle göra jobbet att baka handlar om att bli kladdig det visste min dotter. Familjens assistent är en ärvd relik från 60 -talet så den arbetar inte alltid så effektivt. Jag blev tvungen att skrapa ned lite deg från kanterna medan maskinen arbetade och E ville naturligtvis göra det samma. Jag förklarade för min dotter att det jag gjorde var lite farligt men det argumentet bet inte på min treåring:

” JAG VILL RÖRA” skrek hon ”JAG VILL, JAG VILL, JAG VILL”

Min högsta önskan var att bakningen bara skulle vara en mysig stund inte ett konfliktmomen. E’s mörka ögon tittade blixtrande på mig.

”Lilla vännen, ta det lugnt. Det låter som om du är arg nu. Är du arg?”
E tittade på mig och hennes blick mjuknade.
”Nej mamma, jag är inte arg jag är bara lite STRESSAD!”

Kommentera

